14-13 April Iron man en Xhosa language - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Tamara Danser - WaarBenJij.nu 14-13 April Iron man en Xhosa language - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Tamara Danser - WaarBenJij.nu

14-13 April Iron man en Xhosa language

Door: TamaraDanser

Blijf op de hoogte en volg Tamara

23 April 2012 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Zaterdag 14 april,
Hebben we besloten om met een grote groep naar Sabrina bay te gaan.
Hele dag lekker op het strand, wat gevoetbald, wat overgegooid, en gebarbecued(braai).
S’avonds hadden we een feestje bij Alex ( een local vriend) thuis . Erg gezellig, midden in de nacht hebben we nog even gezwommen in zijn zwembad
Maandagavond ben ik met Laura naar titanic 3D geweest. We waren de enige in de hele zaal!
De film is redelijk goed, voelt net of je zelf op de boot bent, alleen ik was vergeten hoe lang hij ook alweer was! De rest van de week heb ik ontzettend veel aan school moeten doen. Ik heb 3 toetsen gehad, 2 toetsen met 80% gehaald en de 3e toets moet ik nog terug krijgen.

Zondag was hier de ironman. Dat is net zoiets als de dam tot damloop voor ons maar dit is dan nog veel groter. Mensen uit de hele wereld doen hier aan mee. Trainen langer dan een half jaar hiervoor.
Het begon om 7 uur s’ochtends.. de start ze beginnen met ongeveer 3 km te zwemmen in de zee. Daarna springen ze op hun fiets en moeten ze 180 km fietsen. Eenmaal klaar met fietsen moeten ze nog 42 km hardlopen! Gekkenwerk! En de finish is dan ook weer in summerstrand Port Elizabeth. Dus daar zijn we even naar toe geweest. Erg veel mensen stonden aan de kant van de weg, stoeltjes hele tenten, barbecue’s , cheerleaders die danste. Mensen zitten daar voor een hele dag, te kijken hoe mensen voorbij fietsen en hardlopen. De winnaar krijgt 15000 dollar. Om mee te doen kost 450 euro.
We hebben met een grote groep internationale vrienden bij de finish mee gejuicht toen de winnaar over de streep kwam. Helaas is niet het wereldrecord verbroken, wat staat op 7 uur en 45 minuten. Deze man kwam na 8 uur en ongeveer 30 minuten over de streep. Vlak van te voren trok hij zijn schoenen uit liep door het lint en viel daarna op de grond van uitputting! Was erg leuk om mee te maken.
Vandaag op school had ik om 7:45 uur engelse les, alleen de de lerares vertelde ons dat de toetsen (die we 2 maanden geleden hebben gemaakt) gestolen waren!!!!
Heel apart gelukkig mijne niet, maar helaas wel die van Laura. Dus er was geen les, want de mensen van wie hun toets gestolen was moesten hem opnieuw maken (na 2 maanden!) en we wisten dit niet dus arme Laura had zich niet kunnen voorbereiden. Echt een typische gebeurtenis voor hier.

Ook is deze week ingebroken in de straat naast onze straat. Bij de andere Nederlandse jongen.
Alles was overhoop gehaald midden in de nacht. Ze hebben daar een gate en camera’s en je zag op de camera dat de man door de kieren van de gate naar binnen kwam. (zo slank was hij) en hij heeft heel relaxt in hun tuin een joint zitten roken, is naar binnen gegaan, en weer naar buiten in de wat roken en toen weggaan zonder iets mee te nemen. Heel raar! Ze gaan daar nu infrarood stralen plaatsen.
Bij ons thuis zijn deze week de ramen van de auto’s ingeslagen.
Vandaag naar de dokter geweest, want enorm last van mijn oor, en het blijkt dat ik een oorontsteking heb. Heb er wat antibiotica voor gekregen dus hopelijk dat het snel overgaat!
Een wistje datje:
iedereen praat hier engels, maar de meeste gekleurde mensen praten Xhosa, is echt een hele mooi taal, maar je spreekt het uit met een klik. *klik* (Tegelijk met de X) en zo zijn er meer woorden.
hier is er een youtube filmpje over 2 meiden die dan wat zingen in Xhosa, en dit hoor ik overal.
http://www.youtube.com/watch?v=kZhGcChzlZw
een echt super leuk liedje in Xhosa is pata pata 2000. Deze is erg de moeite waarom om te luisteren en op te zoeken. word er altijd vrolijk van als ik dit luister ook al kan ik het niet verstaan haha.
Door de blanken mensen word dan vooral Afrikaans gesproken, (de meeste gekleurde mensen kunnen die taal niet)
Toen ik op de wc zat stond hing er in engels, Afrikaans en in Xhosa om de wc door te trekken (zie foto blog over de andere foto, dat is een super lekker sausje wat ik zeker mee naar NL ga nemen. Ik eet het met alles Mmmmmm)
Nu nog een paar daagjes naar school, en dan donderdag avond start een kleine trip van 6 dagen voor me. We gaan naar Durbin en naar Kruger park!! Hopelijk ga ik de hele big 5 zien. Erg zin in!!!!!
Ik hoop dat alles goed gaat in NL.
Veel liefs Tamaraaa

  • 24 April 2012 - 19:48

    Klaas:

    Tamara,

    Natuurlijk krijg je een Afrikaans liedje niet uit je hoofd. Zeker niet als Miriam Makeba het zingt.

    liefs

  • 25 April 2012 - 14:25

    Sanna:

    Leuk om te horen dat je je zo amuseert! Ook dat het goed gaat op de uni. De song Pata Pata 2000 heb ik niet maar wel 2 cd's van Miriam Makeba ("Sangoma" en "Africa"). Kunnen we voor je kopieëren, zodat je in Afrikaanse sferen kan blijven!
    Liefs!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tamara

Actief sinds 28 Jan. 2012
Verslag gelezen: 117
Totaal aantal bezoekers 21926

Voorgaande reizen:

31 Januari 2012 - 26 Juni 2012

Port Elizabeth

Landen bezocht: