7 tot 11 februari krottenwijk - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Tamara Danser - WaarBenJij.nu 7 tot 11 februari krottenwijk - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Tamara Danser - WaarBenJij.nu

7 tot 11 februari krottenwijk

Door: TamaraDanser

Blijf op de hoogte en volg Tamara

11 Februari 2012 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Deze week heb ik veel geregeld en ook veel meegemaakt.
Op Dinsdag was ik verdwaald op de terugweg naar huis. Heb ongeveer en uur en driekwartier gelopen. Toen ik weer een punt herkende kocht ik van blijdschap een ijsje. Ik had nog geen 3 happen genomen en er kwamen 2 kindjes (met kapotte kleren ) naar me toe en vroegen of ik eten had. Dus ik heb me oo zo lekker ijsje weg gegeven. Daarna snel een taxi genomen omdat ik een vrouw zag aan komen. (waarschijnlijk wilde ze ook wat, omdat ze zag dat ik me ijsje weg gaf aan de kinderen). Ik moet er wel mee oppassen want als je 1 iemand geeft komen uit alle hoeken bedelaars.

Woensdag was voor mij echt een heftige dag. We deden een city tour. Om 8 uur s´ochtends moest ik al op de Universiteit zijn. Het was erg warm en ik had gister laat gemaakt dus het was erg moeilijk om het 1e uur mijn ogen open te houden. In het begin was het heel interessant totdat we begin middag door een krottenwijk reden. Armoede en rijkdom zit hier dicht bij elkaar maar ik wist niet dat de krotten wijk zoo groot was. Het heeft me heel erg geraakt.
Het was zo vreemd wij hadden een hele leuke kleurige bus met hakuna matata erop, en iedereen die ons zag in de krottenwijk kwam naar buiten en zwaaide heel vriendelijk en rende met de bus mee! Ze waren heel blij en enthousiast terwijl ze zo weinig hebben.

Na een uur rijden kwamen we in een soort van buurthuis terecht. Daar waren 3 ‘mama’s die zorgden voor feestjes in het weekend en voor eten voor kinderen die niks hebben en geen ouders hebben. Ze betalen dat allemaal zelf. Deze vrouwen hebben heel wat doorstaan. Zo vertelde de 1e ‘mama’ (nu 65 jaar) vroeger was opgepakt en voor 6 jaar lang in de gevangenis heeft gezeten. Ze werd opgepakt toen ze zei enough is enough i want freedom. Ze behandelde haar voor het ogen van haar familie als een crimineel en hebben haar flink mishandeld. Ze vertelde het tot in detail VRESELIJK!. Haar benen zijn ook niet mooi in vorm het is helemaal opgezwollen (linker op de foto). De andere vrouw vertelde over dat ze om 6 uur s’ochtends naar een witte familie moest om te koken op de kinderen passen schoon maken alle huishoudelijke klusjes. Maar ze werd ook niet goed behandeld. Het ergste vond ik nog dat zij moest werken van s’ochtends 6 uur tot 11 uur s’avonds en zag dus haar kinderen niet. Haar man zat in de gevangenis (en in andere gevallen werkt de man ook..) Dus de kinderen krijgen geen liefde, en moeten zelf zien de dag door te komen. Vanwege het liefde te kort en ook geen opvoeding is dit een grote reden waarom er hier zo veel criminaliteit is.

Op valentijnsdag 14 feb geven ze een feest voor kinderen uit de buurt en wij mochten voor 50 rand ( ongeveer 5 euro) ook komen. Ze gaan ons afrikaans leren dansen dus ik heb me uiteraard opgegeven. De kinderen zijn heel leuk. Ik heb tikkertje met ze gespeeld. Gekke bekke getrokken en ook een handje klap spel geleerd. Ik had ook een flesje water en die had ik op de grond gezet voor een handje klap spel en binnen 3 sec was het weg opgedronken door 2 en gebruikte ze het om er mee te kunnen trommelen. Ik heb foto’s op me blog geplaatst dan heb je een idee hoe de krottenwijk en de kinderen er uitzagen.

De volgende dag toen ik op school aankwam, liepen er overal apen. Ze zijn er altijd wel maar in de ochtend lopen ze gewoon over het schoolplein. Heel grappig de apen gingen ook gewoon voor het raam zitten en naar binnen kijken. Net of wij de dierentuin waren haha.

Vandaag (zaterdag 11) hebben we net de braai (de barbecue aangezet) zit heerlijk in me bikini te genieten van de zon en zo af en toe een duik in het zwembad :)


Liefss Tamara
Ps. GAAT WEER OVER ME NUMMER. 1e keer gaf ik me nummer bij 2e blog zei ik dat je +72 ervoor moest draaien, maar mijn lieve tante merkte op dat, dat niet klopt. Je moet er +27 voor draaien!
(sorry!)

  • 11 Februari 2012 - 13:44

    Klaas:

    Tamara
    Heftig zo'n bezoek aan een krottenwijk. Inderdaad tussen arm em rijk zitten soms slechts enkele meters. In Afrika maar ook in Nederland. Denk b.v. maar aan de voedsel bank hier in Zaandam.
    Mooie foto's, zelf vind ik die van het Nelson Mandela monument - vanwege de tekst- erg mooi.
    Grappig die apen op het schoolplein. Volgens mij kijken de docenten van Pascal of HVA hier niet van op. Zijn ze gewend?

  • 11 Februari 2012 - 15:29

    Wybe:

    Hee Tam!

    Mooi om te lezen dat alles goed met je gaat! Wel zielig idd van die krottenwijken Het zal mij niets verbazen als dat nog maar een miniscuul gedeelte ervan is...

    Veel plezier tijdens dat feest en ik kijk uit naar je volgende verslag!

    x

  • 13 Februari 2012 - 16:21

    Ilona:

    Hoi Tamara wat een ellende in die krottenwijken je weet het wel maar als je het in het echt ziet is het nog erger.Wat leuk die aapjes,komen ze niet naar binnen om iets te pikken?Vind het erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.Geniet ervan.Groetjes Ilona

  • 14 Februari 2012 - 20:48

    Marijke Fris:

    Hoi Tamara,

    via dominee Visser op facebook ontdekte ik 'waar jij bent'! Leuk om te lezen en te zien wat je meemaakt! Ik wens je een mooie tijd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tamara

Actief sinds 28 Jan. 2012
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 21949

Voorgaande reizen:

31 Januari 2012 - 26 Juni 2012

Port Elizabeth

Landen bezocht: